Sačuvajte zdravlje bubrega

U svijetu se 8. mart obilježava kao Svetski dan bubrega. Šta spada u rizična ponašanja i koji su načini očuvanja zdravlja bubrega možete pročitati u nastavku.

09 mar 2018 0 comment  

Visok krvni pritisak, dijabetes i nasljedna sklonost ka nefrološkim bolestima povećavaju rizik od bolesti bubrega. I bez tih faktora rizika zdravlje bubrega može da bude ugroženo infekcijama, nedovoljnim unosom tečnosti, konzumiranjem pretjerano slane hrane, ali i korišćenjem nekih ljekova i dodataka ishrani.

Kada bubrezi postaju preopterećeni toksinima, može doći do bolesti bubrega i mokraćnog mjehura. Muškarci obično imaju veći rizik za razvoj hroničnih bubrežnih bolesti nego žene. Ovdje su neki znakovi i simptomi bolesti bubrega:

- češća potreba za mokrenjem ili problem kontrolisanja mokrenja
- bol u donjem dijelu leđa
- bol ili peckanje prilikom mokrenja
- oticanje oko lica, očiju, nogu i članaka
- krv u urinu.

Ako su bubrezi normalni, oni ne zahtijevaju posebnu brigu. Zdrava, uravnotežena prehrana i adekvatan unos vode dovoljni su za održavanje bubrega.

Da bi vam bubrezi ostali zdravi probajte da se što više pridržavate sljedećih pravila:

1. Unosite dovoljno tečnosti, najbolje obične vode, ali ne pretjerujte. Nasuprot ustaljenom vjerovanju, nijedna studija nije dokazala da je povećen unos vode efikasan u poboljšanju rada bubrega. Iako je uvijek dobro piti dovoljne količine vode, više od uobičajenih šest-osam čaša svakodnevno najverovatnije neće pomoći bubrezima da bolje rade.

2. Jedite zdravu hranu. Vaši bubrezi mogu da tolerišu širok spektar navika u ishrani, ali većina problema s bubrezima nastaje kao posljedica drugih zdravstvenih problema, kao što su visok krvni pritisak i dijabetes. Zbog toga se savjetuje da usvojite naviku da jedete zdravo i umjereno, kako biste svoju težinu i krvni pritisak držali pod kontrolom. Spriječavanje nastanka dijabetesa i visokog krvnog pritiska pomoći će bubrezima da ostanu u dobrom stanju.

3. Vježbajte redovno. Ako ste zdravi, vježbanje je dobro zato što, poput zdrave ishrane, redovna fizička aktivnost može da spriječi gojenje i hipertenziju. Ipak, vodite računa o tome koliko vježbate, posebno ukoliko nemate kondiciju. Ako se preforsirate kada niste zdravi i u formi, to može da bude naporno za vaše bubrege, kaže dr Sajmon.

4. Budite oprezni sa upotrebom suplemenata i biljnih ekstrakata. Pretjerana upotreba vitaminskih suplemenata i pojedinih biljnih ekstrakata može da bude štetna za bubrege.

5. Prestanite da pušite. Pušenje može da ošteti krvne sudove, što smanjuje dotok krvi u bubrege, koji zbog toga ne mogu da funkcionišu na optimalnom nivou. Pušenje takođe povećava rizik od nastanka visokog krvnog pritiska, kao i od raka bubrega.

6. Ne pretjerujte sa ljekovima koji se dobijaju bez recepta. Tablete koje se dobijaju bez recepta, kao što su "ibuprofen" i drugi, mogu da izazovu oštećenje bubrega ako se redovno uzimaju tokom dužeg perioda. Ako imate zdrave bubrege i povremeno koristite ljekove protiv bolova, oni vjerovatno ne predstavljaju rizik. Međutim, ako ih pijete protiv hroničnog bola ili artritisa, trebalo bi da razgovarate sa svojim ljekarom o tome da prati šta se dešava s vašim bubrezima.

7. Ako ste u rizičnoj grupi, idite na redovne preglede bubrega. Ako imate dijabetes ili visoki krvni pritisak, vaš ljekar bi trebalo da provjerava da li bubrezi normalno rade, kao dio rutinske kontrole.

Top Tweets

Jelena Šofranac iz @CKCG_MRC : Važno je uvezivati sisteme davanja socijalnih i zdravstvenih usluga, naročito kad go… https://t.co/MP9u97ixVo
Prof. dr Vesna Miranović ispred @MinZdravlja : Ni u jednoj državi ne postoji bogati zdravstveni sistem. Naš sistem… https://t.co/JNDjAFYTcM
Mina Brajović iz @WHO kancelarije u #CG : Nivo privatnih plaćanja od 40% u zdravstvu, nije prihvatljiv, mora se rad… https://t.co/iHft8udejo